Плюси та мінуси соціальних мереж

Плюси та мінуси соціальних мереж

Багатозадачність стала звичним явищем у нашому житті. Дивно, як ми з усім цим справляємося.

Ми залежимо від наших смартфонів у роботі, навчанні, особистому та соціальному житті. Коли ви востаннє виходили з дому без телефону і продовжували йти далі? Інтернет став значною частиною нашого повсякденного життя. Так само як і соціальні мережі.

І це має вплив на сучасних підлітків.

Основні тези

  • Соціальні медіа пропонують зв’язок і творчість, але водночас викликають занепокоєння щодо конфіденційності та кібербезпеки.
  • Батьки повинні встановити чіткі межі та вести відверті розмови, щоб допомогти дітям розвивати відповідальну поведінку в Інтернеті.
  • Заохочуйте щирі розмови з дітьми, щоб сприяти встановленню значущих зв’язків і навчати соціальним сигналам.

Використання соціальних мереж

У 2005 році, коли соціальні медіа ще тільки зароджувалися, лише близько 5 відсотків користувачів у Сполучених Штатах були залучені до соціальних мереж1. У 2019 році ця цифра зросла до 70 відсотків.

  • На початку 2019 року Pew Research Center дослідив2 використання та популярність соціальних мереж серед дорослого населення США. Опитування показало, що найпопулярнішими соціальними платформами для дорослих є YouTube та Facebook, підлітки віддають перевагу SnapChat та Instagram3, а TikTok, як повідомляється4, є найбільш швидкозростаючою соціальною мережею серед молодих користувачів.
  • Використання соціальних мереж є майже універсальним серед сучасних підлітків. За даними Pew Research Center, 97% підлітків у віці від 13 до 17 років користуються принаймні однією з семи основних онлайн-платформ.3
  • Кількість часу, проведеного на соціальних сайтах, вражає. За даними одного дослідження5, середньостатистичний підліток у віці від 13 до 18 років проводить у соціальних мережах близько дев’яти годин на день, а підлітки у віці від 8 до 12 років — близько шести годин на день.

Як і більшість речей, використання соціальних мереж має свої позитивні, нейтральні та небезпечні сторони, які підстерігають і впливають на життя багатьох людей, але особливо на підлітків.

Плюси соцмереж: чому соціальні мережі — це добре?

Соціальні медіа та технології пропонують нам більшу зручність і зв’язок:

  • залишатися на зв’язку з родиною і друзями по всьому світу через електронну пошту, текстові повідомлення, FaceTime і т.д.
  • швидкий доступ до інформації та досліджень
  • банківські послуги та оплата рахунків на кінчиках наших пальців
  • онлайн-навчання, професійні навички, пошук контенту (YouTube)
  • участь у громадській діяльності (збір коштів, соціальна обізнаність, надання права голосу)
  • чудові маркетингові інструменти
  • можливості для віддаленої роботи

Соціальні мережі можуть бути корисними, але якщо підлітки відчувають дискомфорт через щось, що вони бачать або читають у соціальних мережах, вони повинні довіряти своїм почуттям і поговорити з кимось — з батьками, вчителем або іншою дорослою людиною, якій вони довіряють. Булінг, погрози та жорстокість у соціальних мережах — це ознаки того, що людина, яка робить такі речі, потребує допомоги.

Мінуси соцмереж: чому соціальні мережі — це погано?

Поряд з позитивними сторонами є і негативні. Попри всі свої переваги, природа соціальних мереж створює низку потенційних проблем.

  • Інтернет проти реальності. Соціальні мережі самі по собі не є проблемою. Проблема в тому, як люди використовують їх замість реального спілкування та особистого спілкування. “Друзі” в соціальних мережах можуть насправді не бути друзями й навіть бути незнайомцями.
  • Збільшення використання. Чим більше часу ви проводите в соціальних мережах, тим більше це може призвести до кібербулінгу, соціальної тривожності, депресії та впливу контенту, який не відповідає вашому віку.
  • Соціальні мережі викликають залежність. Коли ви граєте в гру або виконуєте завдання, ви прагнете зробити це якнайкраще. Коли вам це вдається, ваш мозок видає дозу дофаміну та інших гормонів щастя, роблячи вас щасливими. Той самий механізм працює, коли ви публікуєте фотографію в Instagram або Facebook. Побачивши всі сповіщення про лайки та позитивні коментарі, що з’являються на екрані, ви підсвідомо сприймете це як винагороду. Але це ще не все, соціальні мережі сповнені вражень, що змінюють настрій.
  • Страх щось пропустити. FOMO став поширеною темою і часто призводить до постійної перевірки сайтів соціальних мереж. Думка про те, що ви можете щось пропустити, якщо не будете в мережі, може вплинути на ваше психічне здоров’я.
  • Проблеми з самооцінкою. Соціальні мережі надають інструменти, які дозволяють людям отримувати схвалення від інших щодо їхньої зовнішності та можливість порівнювати себе з іншими. Це може бути пов’язано із занепокоєнням щодо образу тіла. “Селфіголіки” та люди, які проводять більшу частину свого часу за публікаціями та скролінгом, є найбільш вразливими до цього. Насправді більшість дівчат-студенток, які користуються Facebook щонайменше п’ять разів на день, ймовірно, пов’язують свою самооцінку зі своєю зовнішністю. Це не означає, що основною проблемою є соціальні мережі; вони лише забезпечують середовище для цього, що ще більше загострює проблему. Вони також заохочують до такої ж поведінки інших.

Соціальні мережі та булінг

На жаль, у всього, що пропонують технології, є потворний бік. Хоча булінг не є новим поняттям, соціальні мережі та технології вивели його на новий рівень. Кібербулінг стає більш нагальною, постійно присутньою загрозою. Кібербулінг визначають наступним чином:

“Булінг” означає використання одним або кількома учнями письмового, усного чи електронного висловлювання або фізичної дії, чи жесту, або будь-якої їх комбінації, спрямованої на учня, що завдає фізичної чи емоційної шкоди:

  • завдає фізичної або емоційної шкоди учневі або шкоди його майну
  • викликає в учня обґрунтований страх заподіяння шкоди собі чи своєму майну
  • створює залякуюче, загрозливе, вороже або образливе освітнє середовище для учня
  • порушує права учня на участь у шкільних заходах
  • суттєво та істотно порушує освітній процес або нормальну роботу школи

“Кібербулінг” означає цькування з використанням технологій або будь-якого електронного зв’язку, що включає, але не обмежується будь-якою передачею знаків, сигналів, письмових повідомлень, зображень, звуків, даних, текстових повідомлень або інформації будь-якого характеру, переданих повністю або частково по дроту, радіо, електромагнітними, фотоелектронними або фотооптичними системами, включаючи, але не обмежуючись, електронну пошту, Інтернет-комунікації, миттєві повідомлення або факсимільний зв’язок.

Статистика булінгу

Кожні 7 хвилин якась дитина зазнає булінгу. На жаль, втручання відбувається рідко: дорослі втручаються лише в 4% випадків, а однолітки — в 11%. Вражаючі 85% усіх випадків булінгу не розглядаються.

Нижче наведено лише деякі статистичні дані про те, наскільки поширеними стали булінг та кібербулінг: За даними StopBullying.org6:

  • Один з чотирьох (25%) підлітків зазнає знущань, а 43% з них піддавалися цькуванню в Інтернеті.
  • Дев’ять з десяти ЛГБТК-студентів зазнавали переслідувань у школі та в Інтернеті. Бірасові та мультирасові підлітки частіше стають жертвами цькування, ніж молоді люди, які ідентифікують себе з однією расою. Діти, які страждають від ожиріння, геї або мають інвалідність, частіше піддаються цькуванню, ніж інші діти.
  • 58% не розповідали батькам або дорослим про щось зле чи образливе, що сталося з ними в Інтернеті.
  • 5.4 мільйони дітей щодня залишаються вдома через страх стати жертвою булінгу.

Соціальні мережі та самогубство

На жаль, мінуси соціальних мереж можуть негативно впливати на молоді уми. Самогубство залишається однією з головних причин смерті дітей віком до 14 років. У більшості випадків молоді люди помирають через повішення.

  • За даними Американської асоціації суїцидології, рівень самогубств серед дітей віком від 10 до 14 років зріс більш ніж на 50 відсотків за останні три десятиліття.
  • За даними Американського фонду запобігання самогубствам, рівень самогубств серед дітей у віці від 10 до 14 років дуже низький, але він повзе вгору.

Що можуть зробити батьки?

Як батьки, ми можемо покращити життя наших дітей в Інтернеті та в реальному житті.

  • Намагатися моделювати поведінку, яку ми хочемо бачити.
  • Правильно встановлюйте межі, коли даєте дитині перший телефон. Встановіть батьківський контроль на її телефоні з доступом до паролів. Телефони повинні заряджатися на ніч не в їхній кімнаті, а вимикатися за годину-дві до сну.
  • Поговоріть зі своїми дітьми про те, чому деякі речі слід тримати в таємниці.
  • Знаходьте час для активного спілкування з дітьми віч-на-віч. Така взаємодія вчить їх слідувати соціальним сигналам, вербальним і невербальним.
  • Розмовляйте з дітьми, без відволікання на ваш смартфон.
  • Знаходьте можливості для справжніх розмов, які не є лекціями.
  • Пам’ятайте про проблеми конфіденційності та кібербезпеки.

Технології змінили наш спосіб життя, роботи та спілкування. Але вони не можуть замінити батьківство.

За матеріалами lifespan.org

Перевірено редакцією LifeVibe

  1. https://historycooperative.org/the-history-of-social-media/ []
  2. https://www.pewresearch.org/fact-tank/2019/04/10/share-of-u-s-adults-using-social-media-including-facebook-is-mostly-unchanged-since-2018/ []
  3. https://www.pewresearch.org/internet/2018/05/31/teens-social-media-technology-2018/ [] []
  4. https://www.oberlo.com/blog/tiktok-statistics []
  5. https://www.commonsensemedia.org/research/the-common-sense-census-media-use-by-tweens-and-teens-2019 []
  6. https://www.stopbullying.gov/resources/facts#stats []